En familj på flykt

Igår fick jag mina två första julklappar. Det ena var en chokladask från RIA, som jag genaste stoppade i magen. Noblesse mint. Himla gott.

Sedan fick jag också en fin prydnadssak.
image60

Den står numera på tvn, och hela kvällen igår så drogs min blick till de där tre. Jag förstod någonting jag inte förståt förut. Eller egentligen är förstod fel ord, men jag fylldes med så stor kärlek till det där lilla barnet. Det där underverket. Det gick också upp för mig - efter att ha pratat med barn om det en hel vecka - att det där nog är världens mest kända flykting familj. Är inte det ganska stort egentligen? Att Gud blev så liten att Gud var ett flyktingbarn. Människans villkor.

Sen, när dockan Josef, dockan Maria och dockan jesusbarnet flytt till Egypten i vårt julspel, då tänder vi ljus för alla de familjer som tvingats och tvingas att fly. Barnen berörs. Har inte de flytt har deras föräldrar gjort det. De är barn som ibland inte kan språket, de förstår helt enkelt inte oss när vi pratar med dem.. Precis så kan det nog  varit  för Jesus. Jag tror att det är det största. Barnen får plötsligt en upprättelse, alla människor får en plötslig upprättelse för Guds egen son tvingades också fly för sitt liv. Gud vet hur det är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0