Räkningar

Jag har knappt haft annat än problem med mina räkningar sen jag flyttade hit, eller snarare har problemet varit försvunna räkningar. Det har varit räkningar från mitt gamla liv som inte har kommit fram, och till fel adress. De har alltså nått mig bara dagarna innan de ska vara betalda. Det är en stress, en otrolig stress det där med pengar. Livet skulle vara lättare utan prylar, pengar och diverse andra saker. Bland det bästa jag vet är att vara ute och resa på sommaren, eller när som helst. Allt jag behöver får ju egentligen plats i min stora ryggsäck (allt och lite till). Varje gång tänker jag att nu ska jag hem och rensa ut, rensa bort.

Tyvärr är det så med mig att jag inte klarar det. Mycket goda minnen förknippas med de små sakerna jag äger. Allt det jag har fått har jag svårt att göra mig av med, svårt att skänka till second hand butiker eller slänga. Det är något jag önskar jag var bättre på. SEdan är jag också väldigt duktig på att hamstra på papper. Samla papper som kan var bra att ha. Lekar, andakter, övningar och annat smått och gott. Många saker får ett affektions värde för mig.

Trots det så känner jag mig som mest fri med en ryggsäck på ryggen, där allt jag behöver får plats. Jag behöver inte mer än enkelheten, vänner och möjligtvis musiken. Jag önskar att jag kunde leva så också.

Det är inte lätt alltid! Idag bakar jag muffins och lyssnar på musik, dansar i lägenheten och tycker att livet är fint. Jag skulle egentligen varit ledig hela helgen, men så blev det inte utan en körövning och en söndagsskola kom emellan. Jag var trött, är trött, men det var väldigt roligt med körövningen och att förbereda söndagsskolan var en utmaning. Hur pratar man med små barn? Hur förstår de? Det behövde jag inte bekymra mig över eftersom det inte kom några barn på gudstjänsten. Spännande ändå att försöka.

Just nu funderar jag mer över gudstjänsten för gemenskapsträffen. Tankarna börjar hänga ihop, och får höra i hop med helgens psaltarpsalm tror jag bestämt. Psalm 139.
Gud ser oss överallt, är med oss överallt. Vi kan inte fly från Gud, som vet allt om oss.
Gud omsluter oss och håller oss helt i sin hand.
Det är en av min favoriter från psaltaren, fast jag har ganska många favoriter förresten.


Kommentarer
Postat av: Prästkandidaten

Ps 139 var utgångspunkten för mitt beredelseord igår. Visst är det en lysande psalm? Så mycket hopp och värme i så få ord, tryggheten i att Gud är med oss och vet allt.

2007-11-19 @ 14:30:25
URL: http://prastkandidatensliv.blogspot.com/
Postat av: Arne

Det blir svårt att baka muffins om du inte får ner en ugn i ryggsäcken...

2007-11-19 @ 17:05:11
URL: http://arnering.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0