Desmond Tutu och Martin Lönnebo

Jag har varit på bokmässan idag. Det var fantastiskt! Jag gick omkring och vara lyckligt salig den första timmen. Jag kunde bara le, det gick inte att sluta. Jag har inhandlat lite böcker. Nya i min samling är "Rättvisans rebell", "Illiaden" i pocketform, och "Tillsammans är man mindre ensam". Sedan har jag ett antal olika nyttiga och onyttiga broschyrer med mig hem, och mycket nya tankar och möten. I god tid har jag påbörjat julklappshandeln. Jag tycker det är bra att ge bort böcker, så jag har köpte lite saker till utvalda personer i julklapp. Det är egentligen rätt bra.

Idag har jag sett en hel del kända människor. Jan Guillo, Bert Karlsson, Katarina Mazetti, Anders Wejeryd mfl. Jag har lyssnat till Amos Oz, men framförallt Desmond Tutu och Martin Lönnebo. Det var väldigt spännande, och tack vare en bekant med vassare armbågar än jag själv så hade jag till och med sitt plats vid Tutus scenprogram.  Det är något av det mest fantastiska jag har varit med om. En så liten, och gammal man, med så mycket kraft och pondus. Jag satt helt uppslukad av hans tal och tiden gick alldeles för fort. Jag vill höra honom tala mycket mer. En väldigt fascinerande människa. Han talade en del om sannings och försoningskommisonen i Sydafrika. Det finaste han sa, som jag kommer bära med mig länge är: "Människa blir man genom andra människor". Så stort det är att vi behöver varandra, vi fungerar helt enkelt inte som ensama öar.
Martin Lönnebo var också spännande att lyssna till, i samtal med Göteborgs stifts biskop. Fast Martin Lönnebo var nog den klokare av de två. Han är väldigt gammal, äldre än vad jag hade föreställt mig honom. På en bild jag tog är det som om han tittar alldeles rakt in i kameran.

Ikväll har vi varit ute och ätit, några volontärer. Sen bar det av till Annedalskyrkan där det var Johnny Cash mässa. Det var lite för mycket människor och lite för mycket konsert över det hela för att jag riktigt skulle uppskatta det. Jag tycker att det är kul för kyrkan att för en gångs skull behöva stänga portarna därför att de av säkerhetsskäl inte får släppa in fler människor

Sovdags! Imorgon bär det av till Burås, och sedan till Friskis. Men först... lite bilder från dagen


Kommentarer
Postat av: Patricia Klinteberg

Godnatt, sov gott och vakna torrt! :)

2007-09-29 @ 23:24:12
URL: http://klinten.blogg.se
Postat av: Lina

Åh, vad kul! Jag hade oxå velat gå på bokmässan. Istället har jag slavat på jobbet. Nåja, läser du Illiaden så ska du läsa Odyssén sen (råkade läsa den först, hehe). Det är bra böcker! Vackert språk.

2007-09-29 @ 23:28:44
URL: http://www.metrobloggen.se/bettybo0p
Postat av: Simon

Woho, reflexer i glasögonen is the shit!

2007-09-30 @ 00:05:42
URL: http://www.simonlog.com
Postat av: Marie

Sent om sider läser jag...Åh, då var vi ju på bokmässan samtidigt. Hörde Tutu på seminariet och som sagt - helt fantastiskt! Boken ligger o väntar hemma :-) Jag o mannen tillhörde skaran som inte kom in i Annedalskyrkan på kvällen - vi trodde vi var i ganska god tid. /fd Olai numera E-tuna

2007-10-19 @ 16:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0