Äktenskap

Nu tänker jag ge mig ut i en djungel och prata om något som jag egentligen inte tagit ställning till, eller som jag hemskt gärna vill ta ställning till och jag vet vad jag vill tycka, men ärligt talat så vet jag inte. Jag måste fundera ett tag till. Om man vill läsa någon som tagit ställning så kan man klicka sig vidare till Karin Långström Vinge som skriver både klokt och insiktsfullt om äktenskapet, enligt undertecknads åsikt.

För en del av mig tycker att det är alldeles självklart. Kärlek är kärlek, och all kärlek borde bli välsignad. Sedan kommer ändå tvivlet, som kanske är mina fördomar, mina egna gränser och tolkningar. Då kan jag känna mig så tacksam, för även om jag inte förstår eller sätter gränser så är Gud gränslös. Jag vill höra argumenten innan jag tar ställning, jag vill höra båda sidor. Kanske har jag gjort det så många gånger att jag redan tagit ställning. Jag vill fråga mina vänner och bekanta, jag vill skapa mig en uppfattning alldeles själv. Hemskt gärna skulle jag vilja veta vad min vän diakonen i Stockholm anser. Hon var trött på debatten förstod jag, men fick aldrig veta vart hon stod. Jag är nyfiken. Vad tycker ni, och varför tycker ni som ni tycker?

Kommentarer
Postat av: Simon tysk

Jag tycker det är en jätte intressant debatt, som finns här i Sverige just nu. Jag måste säger att jag har inte hört en helt övertygande argument mot könsneutrala äktenskap. Jag holler med att kärlek är kärlek och varför ska det finns olika kategorier av kärlek i denna sammanhang.

2008-01-16 @ 23:46:52
URL: http://volontaer.blogger.de
Postat av: Amanda

Jag är helt övertygad om att kärlek är kärlek. Hos mig finns det inget annat alternativ.

2008-01-17 @ 11:23:37
URL: http://manduzana.blogg.se
Postat av: Tony

"Kärlek är kärlek, och all kärlek borde bli välsignad."

Nej, så är det givetvis inte. Det är förenkling av verkligheten.

2008-01-22 @ 23:30:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0