Föräldraledigt??

Återigen ska jag babbla om något jag inte riktigt är insatt i, men ändå har åsikter om. I dagens SvD står det om Kristdemokraternas förslag att låta föräldrar spara sin föräldraledighet tills dess barnen är tonåringar, eller ge möjlighet att spara delar av den i alla fall. Detta vill de göra för att motverka den psykiska ohälsan.

Jag tycker att intiativet är gott, något måste göras för mer vuxennärvaro, för en mer integrerad samvaro mellan generationer i samhället. Det tycker jag är viktigt. Samtidigt undrar jag om det verkligen gör någon skillnad att föräldrarna får ett par lediga dagar? Innebär det att de stora kraven på att lyckas försvinner? Innebär det att skönhetsidealen förändras? Innebär det att de ungdomar som växt upp i osynligt dysfunktionella familjer helt plötsligt får det lättare? Jag upplever brister i förslaget, det känns inte alls helt genomtänkt även om jag kan se det goda med dessa sparade familjedagar också. Tyvärr är allt i världen inte svart eller vitt.


Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Hej!
Det där var inget "babbel" - det var viktiga frågor. Risken är nog stor att det inte spelar så stor roll, har man byggt en bra grund är man med sina barn även när de är äldre. Ett dåligt förhållande kan man sällan reparera med ett par dagars ledighet.

Kul att du bloggar - hur hittade du till mig?

2008-01-18 @ 16:52:36
URL: http://bloggblad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0