Skärtorsdag

Namnet kommer av "skära" som förr betydde "rena", vilket syftar på att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid.

Internet är väldigt bra när man vill ta reda på saker som man undrar över, typ varför skärtorsdagen heter skärtorsdagen. Mycket spännande!

Min skärtorsdag började tidigt. Redan innan åtta (i vanliga fall börjar jag 11 på torsdagar) var jag i kyrkan och klockan åtta firade vi, mest arbetslaget, mässa med fotatvagning då kyrkoherden tvättade fötterna på dem som så önskade. Mässan följdes av en jättefrukost med samkväm som varade i ett par timmar. Så först nu har jag kommit till jobbet efter en halvtimmes promenad från ena kyrkan till andra tillsammans med kyrkoherden.

Vi pratade om våren, och det goda i att inte vara "infödd" i kyrkan, även om det också kan vara gott ibland. Jag har gått "hela vägen" som han uttryckte det och menade då barngrupper, konfirmation, ungdomsgrupp och här står jag nu. Jag tänker också att jag på något sätt ändå kommer utifrån. För det jag gör och önskar finns nästan inget stöd från mina närmaste. Jag har valt min väg och funnit en styrka för och i det.

Solen skiner utanför fönstret, det är takdropp våren kommer sakta. Resten av dagen ägnas åt umgänge med församlingsbor, först har vi påskbuffé och sedan, ikväll, agape måltid och skärtorsdagsmässa. Det är nu allt börjar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0