Fördelarna med att vara internetlös

Det finns så mycket tid utan internet, så mycket tid att tänka, så mycket tid för stora tankar om små saker, och en del tankar om stora saker. Tankar om höjder och djup. Allt ryms, allt får plats. Det går inte att sysselsätta en hel dag längre. Jag sätter mig i soffan och känner mig lite rastlös först, sedan kommer lugnet, kommer tankar och funderingar. Det finns tid att läsa, frånvaron av internet betyder frånvaron av underhållning. Jag drivs ut, rör på mig, upplever. Guds natur. Fantastiskt. Häggen blommar nu. Jag känner doften i minnet och den blir ännu mer fantastisk i verkligheten. Gud får plats, jag har saknat, inte förstått vart det tog vägen, tilliten.

Det finns tid för läsning också, mycketl läsning. Först ska jag säga till Bloggblad, för jag tror inte att jag har gjort det, jag tyckte tyvärr inte om "Berlinerpoplarna", kunde inte komma in i den och la ifrån mig den efter ungefär 50 sidor. Jag kanske gav upp för tidigt. Nej, den tilltalade mig tyvärr inte.

I morse läste jag "Fjärilen i min hjärna" skriven av Anders Paulrud som dog tidgare i år. Han skriver naket, han vågar beröra döden, vågar skriva om dödssorgen, sorgen över sig själv. Boken är enkel och språket fantastiskt. Boken kom ut ungefär samtidigt som Anders Paulrud dog, och är väl värd att läsa och begrunda.

När jag kommer hem ska jag börja läsa en bok om Dietrich Bonhoffer, präst och motståndsman under andra världskriget. Han avrättades på direkt order av Hitler strax innan kriget tog slut. Bokens författare Biskop Martin Lind kallar Bonhoffer för en 1900-tals martyr. Än så länge vet jag inte så mycket om Bonhoffer, men idag ska jag lära känna honom tänkte jag.

Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Men det var ju trist... jag kan hålla med om att starten är ganska läskig, men sen blir det intressant med relationerna. Fast... om smak ska man ej diskutera sägs det.

2008-05-03 @ 18:11:35
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Bloggblad

I dag känner du nog igen både kyrka och präst i min blogg...

2008-05-03 @ 18:11:58
URL: http://bloggblad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0