Jag och mina böcker

Hittade den här förträffligt skojiga listan hos Skolfröken

1. Vilken bok läste du senast?
 Just nu läser jag Dietrich Bonhoffer - tankar om en 1900-tals martyr skriven av Martin Lind som är biskop i Linköpingsstift. Den senast utlästa boken är Bryta om skriven av Åsa Anderberg Strollo. Den kan jag verkligen rekomendera.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Celebrating the differences, staying faithful som handlar om religionsdialog kan man säga.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Ganska blandat tror jag, men jag har inte räknat så noga

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Ja, speciellt om jag läser något riktigt spännande som jag bara måste få veta upplösningen av.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Omslag och baksidor, titel, och så brukar jag kolla om jag gillar språket. Vännerna läser inte så mycket så det är jag som brukar tipsa dem i stället.

6. När blir en bok för lång?
Om boken är bra är den sällan för lång.

7. Läser du gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska.
Det spelar inte så stor roll, men visst gillar jag att läsa på orginalspråket om jag orkar.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Någon av Anders Paulruds böcker Som vi älskade varandra eller Fjärilen i min hjärna 

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Absolut! Det tar mig ungefäer 50 sidor tror jag. När jag läste Sagan om Ringen gav jag upp flera gånger, men sen kom jag på knepet att hoppa över första kapitlet då kom jag faktiskt igenom dem. 

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Jag läste mycket deckare som tonåring så procentuellt så är det nog flest deckare. Nu har jag tröttnat och läser inte mycket deckare alls. Det är ganska ont om science fiction eftersom jag inte tycker så mýcket om det.

Det var min lista, ta gärna upp tråden!

Kommentarer
Postat av: Skolfröken

Jag hade samma problem med Sagan om ringen...

2008-05-08 @ 16:52:15
URL: http://skolblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0