Vänskap - vad är det?

En trogen vän är ett starkt värn. Att finna en sådan är att finna en skatt. En trogen vän är ett omätligt värde, en till gång som inte kan vägas på våg.

Citatet ovan är hämtat ur bibeln, ur Jesus Syraks Vishets sjätte kapitel.

En gång skrev jag det till min vän A. För mig är hon ett starkt värn, en skatt av omätligt värde. Att finna en sådan vän är alldeles ofattbart.

Den gångna helgen får mig att fundera lite över vänskap. Kan jag vara vän med någon som sårar mig, någon som jag vet pratar illa om mig bakom min rygg (vilket egentligen inte rör mig)? Kan jag vara vän med någon som tar min energi i från mig, ständigt? Kan jag vara vän med någon som kallar sig min vän men så fort jag vänder mig om sticker kniven i min rygg och anser att jag har rätt korkade åsikter?

Jag kan vara vän med någon som tycker att jag har korkade åsikter, det klarar jag av och det har jag varit förut. Det andra däremot, med det som grund kan vi inte bygga vänskap. I helgen insåg jag att det inte spelar någon roll. Jag har goda vänner, som A, nyttiga, befriande och ärliga vänskapsrelatioer, där vi spelar med öppna kort och är stöd för varandra (hoppas jag). Jag behöver inte ha de destruktva relationerna, jag klarar mig mycket väl utan dem. Så om personen i fråga nu tycker att jag är dum i huvudet och säger det till andra personer bakom min rygg så kvittar det. Jag är värd något mycket bättre än att ta åt mig av det.

Jag är ingen ängel heller, men att stanna kvar i en desturktiv relation, av vilket slag den än är, så är det bara dumt. Däremot tycker jag synd om den här personen som kanske inte har eller får uppleva vänskapens kärlek på riktigt. För vänskapens kärlek är något alldeles fantastiskt, det finns inget bättre stöd i livet än en god vän. Det tycker i alla fall jag.

En trogen vän är ett starkt värn. Att finna en sådan är att finna en skatt. En trogen vän är ett omätligt värde, en till gång som inte kan vägas på våg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0