Var Jesus kristen?

Vi har haft gemenskapsträff för daglediga på jobbet. Det är en grupp äldre damer som ses varje vecka. De fascnierar mig ofta och mycket. Dessutom berikar de min tillvaro här.

Idag har vi diskuterat bilder av Jesus. Den intressantaste frågan som ställdes var nog  Var Jesus kristen? Den är klurig den! För att kunna reda i en sådan fråga behövs först en defeninition av ordet kristen.  Jag valde då att definiera det som "någon som följer kristus". Vilket då ledde till en debatt om man kunde vara ateist och ändå kristen, eftersom man kan "leva i kristi efterföljd" utan att vara troende. Det hela blev nu kanske lite invecklat, men diskussionen var högintressant. Några slutsatser kom vi inte till, men flera teorier. Min egen teori tänker jag inte avslöja nu utan sparkar ut frågan i bloggvärlden...

Så vad säger ni, var Jesus kristen?


Kommentarer
Postat av: Åsa Katarina Gustavsson

För mig spelar det inte så stor roll vad man kallar det att vilja leva nära Gud. Jag tror att Jesus visade oss en väg att gå. Vi som går den med honom kallas kristna. Vårt uppdrag är att vandra Den Vägen tillsammans med människor och leva i kärlek med varandra. Jag vill gärna kallas kristen. Kanske finns det andra vägar att gå för andra människor?

2008-04-23 @ 18:27:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0