En välsignad jul

Ja, julen var välsignad, inte särskilt god, men dock välsignad. Det räcker långt det. Efter en hel dags flängande landade jag i Linköping strax efter klockan 22. När vi kom till Domkyrkan var den redan halvfull. då var det närmare 40 minuter kvar innan mässan skulle börja. Fascinerande tycker jag. Människor bara strömmade in genom kyrkportarna. Det var inte utan att jag kände mig lite lycklig och tänkte "så borde det vara jämt". Gudstjänsten inleddes med O Helga Natt, från orgelläktaren. Det var så att huden knottrade sig på mina armar. Jag älskar den sången!!

I processionen upptäckte jag ett antal människor jag känner, men gladast blev jag nog när jag såg Fredrik som bor på Filippinerna. Han och hans familj var hemma i Sverige över jul. Det var så himla roligt att se honom, och jag som nästan hade tänkt hoppa över midnattsmässan. Så roligt att se honom!! Vi träffades på bussen ganska ofta förrut.

Utanför kyrkan hittade Annika och jag Arne och Per, eller om det var dem som hittade oss. Det går ju att diskutera. Hur som helst så sällskapade vi ner till Stora Torget där Linköpings krubba står. St Lars kyrkans midnattsmässa strålade samman och det hölls en ekumenisk andakt med julsånger och tal av biskop och borgmästare, som utlyste julefrid över Linköping.

Sen var det äntligen dags att åka hem till Annika och sova. Jag var så trött att jag sov som en stock i alla åtta timmar.

Julen är fantastisk, om den bara fick handla om det den borde handla om, att Gud blev människa och levde vårt liv, att hela världen samlades kring krubban, både fattiga och rika. KÄRLEK helt enkelt, allt borde handla om den fantastiska kärleken.

Kommentarer
Postat av: Arne

Hehe, jag såg ju dig först.. Men Annika såg mig innan. Så om vi säger att Annika hittade mig och jag hittade dig? Så får du ha hittat Per så blir det rättvist ;)

2007-12-26 @ 20:03:21
URL: http://arnering.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0