Rapport från ett grått Göteborg

De senaste dagarna har många minnen strömmat genom mitt minne. Det är som om höstlöven ansätter en ton som gör det lätt för minnen att fladdra förbi. Inte bara sådana som handlar om hösten som förknippas till årstiden, utan också andra goda minnen. Hösten ger mig en känsla av mellankoli och djup, djup lycka över alla upplevelser jag har att minnas. Ett starkt minne handlar om de vackra bokskogen i östra Frankrike, på väg till Taizé. Stora kuddar av rött längs vägen, samtalen på rummet där vi bodde, omtänksamheten och min nya vän Annika.


Det var Taizé för ett år sedan. Jag bär med mig det som en nystart. Jag är så glad för den resan.

Andra goda minnen handlar om Sta Clara, och allt det jag har fått uppleva de dagar jag har varit där. De fina vänner jag fått. Jag kan inte annat än att hålla med Inga, det är knäppt att vi inte har känt varandra i mer än tio månader. Hon har lärt mig så mycket, jag har lärt mig så mycket av att vara tillsammans med henne. Dagarna i Sta Clara har gett mitt sätt att se på världen några fler nyanser i gråskalan.

Hösten påminner mig mycket om närhet, om tillit och fåtöljer. En fåtölj i ett vardagsrum utanför Söderköping där jag ibland fick vara, framför en öppen spis, eller med en god bok och mycket omtanke. En fåtölj i Norrköping där jag ALLTID gäspar, levande ljus och ett gott leende mitt emot mig. Från när jag var väldigt mycket yngre minnsa jag promenad på en kyrkogård med ficklampor och trygga vuxna, korvgrillning i en skog nära och mycket skratt.

För mig har nog hösten ofta varit en chans att förändra, att börja om på nytt. Jag har gjort det några gånger, men aldrig så drastiskt som i år när jag flyttat 35 mil och fått helt nya sammanhang. Jag trivs väldigt bra nu. Trots det ska det bli väldigt skönt att få åka hem till Östergötland om ett par veckor. Jag vill så gärna träffa alla vännerna och de andra viktiga människorna.

Nog om pratat om det nostalgiska. I går, eller i natt blev klockan tre innan jag till slut somnade. Helt slut efter en väldigt rolig kväll. Jag är glad att de kunde komma. Idag har vi städat här hemma. Imorse när vi vaknade upptäckte vi att kokosen inte bara varit på kakorna utan att den alldeles bestämt förökat sig och låg över hela golvet. Vi har städat ordentligt och sedan hade ganska mycket av dagen gått eftersom den började så pass sent som 11. Jag har löst kosord, läst lite  i "Rättvisans rebell" och varit i Björkekärr, där en annan volontär arbetar, på Praise - en lovsångsgudstjänst. När jag satt där så tänkte jag ut ett mail jag ska skicka innan jag går och lägger mig.

Nu ska jag dricka te och äta en kaka innan jag ska sova. Imorgon har jag tvättstugan kl 8, men först lite bilder från i går kväll

       

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0