En alldeles vanlig tisdag

Nu tänkte jag att jag borde berätta lite mer om vad jag pysslar med som Volontär i Hammarkullen. Jag börjar få grepp om det själv nu och eftersom många har frågat tänkte jag berätta lite.
Hammarkullen är ett miljonprograms område. Mycket höga hus och många lägenheter. Trots alla höghus så tycker jag det är ett mysigt område med en alldeles särskild stämning. När jag pratade med Lasse förut så sa jag att det är som ett Navestad i storformat. Mycket betong, men ganska mysigt ändå.
Så vad pysslar jag egentligen med om dagarna?

På tisdagar har jag konfirmandplanering på morgonen, och medarbetarsamling efter lunch. På kvällen varannan vecka är det kör. På den tiden som är över pysslar jag med lite allt möjligt. Jag förbereder psalmer till en andakt, eller en andakt. Jag skriver papper som ska skrivas och gör små utskick.

Onsdagar är en skön dag. På förmiddagen har vi vardagsgudstjänst med församlingens heltids förskola varannan vecka, och rytmik varannan vecka. Sedan kokar jag kaffe och förbereder fikat för gemenskapsträffen som består av några äldre damer som kommer, fikar, läser en bok, lyssnar på föredrag och umgås. Där är jag också med och delaktig. Det känns roligt att få möta en annan, äldre generation. En gång i månaden är det musikcafé på kvällen. Första gången för den här terminen är nästa onsdag. Då ska jag både sjunga och läsa dikter. Spännande!

På torsdagar har vi personallunch, eller lunch för alla dem som arbetar i området. Det är spännande att möta personal från alla de olika instanserna här i området. Skolpersonal, personal från medborgarservice och många flera. Jag gillar torsdagar för då slipper jag laga mat och ha med mig matlåda. Det är mycket uppskattat från min sida. Min handledare och jag har ett handledarsamtal på torsdagar där vi pratar om veckan som gått, och så tittar vi framåt på det som kommer. Vi pratar om hur det är och hur det går. Jag tycker det är bra.
Dagen avslutas med konfirmander. Det tycker jag är väldigt roligt och känner mig peppad för att arbeta med dem.

Fredagar handlar mycket om socialtarbete på ett annat sätt. Vi har RIA lunch som serveras 11-13. Det är också väldigt bra för mig eftersom jag slipper ha med mig mat även på fredagar. Kan det bli bättre? På eftermiddagen så startar Café Marta i oktober. Det är ett hjälp-tillsjälvhjälps-café. Här ska frivillga hjälpa till med olika uppgifter såsom att ringa olika samtal,  visa hur man fyller i blanketter etc. Det vänder sig mycket till immigranter som kanske inte riktigt vet hur det svenska systemet fungerar och som inte riktigt behärskar språket.

Veckans sista arbetsdag är söndag. Jag jobbar ungefär varannan söndag, eller två söndagar i månaden. Då tjänstgör jag i gudstjänsten och har lite olika uppgifter. Det är spännande och jag lär mig mycket.

Idag har jag förövrigt fått mitt bredbandsmodem. Så när jag kommer hem om några timmar ska jag försöka ordna uppkoppling. Det ska bli skönt att få internet och telefon igen.

Kommentarer
Postat av: Arne

Nu har jag läst! Så nu vet jag ;-)
Hoppas du har haft en fin dag.

2007-09-19 @ 16:30:04
URL: http://arnering.blogg.se
Postat av: Arne

Hammarkullen. Det var ju där den där roliga TV-serien utspelade sig. Såg du den?

2007-09-21 @ 21:04:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0