Hemlängtan

Nog är det så att det är svårt att flytta långt hemifrån, att flytta från sitt nätverk sina vänner och sin trygghet. I alla fall för mig. Den första tiden har inte varit någon dans på rosor precis. Jag trivs, men saknar något förskräckligt. Igår var jag på mässa samma tid som jag visste att de hade mässa hemma i "min" kyrka, i Navestad. Mässan vi firade i går kväll var så annorlunda, språket och ordningen var främmande. Så mycket hemlängtan har jag nog aldrig någonsin känt förut. Det gjorde ont i hjärtat att jag inte var där hemma med dem jag brukar vara med. Nu firade jag i och för sig inte mässa där så många gånger i våras heller. Skillnaden är att möjligheten alltid fanns. Jag kunde välja. Nu kan jag inte det.

Det är så mycket nya intryck och jag är så trött hela tiden. Nästa vecka ska jag på kurs hela veckan, vi får se vilken klass de håller. Av erfarenhet så vet jag att alla de här kurserna ibland inte är riktigt vad de borde vara. Sedan får man ha i åtanke att alla inte har varit så insyltade och gjort så mycket saker som jag. Det ska däremot bli roligt att få träffa de andra volontärerna och se vad det är för några. Förhoppningsvis finns det några som man kommer bra överens med och som man kan springa på stan med då och då, eller framförallt ta en fika med. Vi får se vad jag hittar på för andra aktiviteter så småningom.

Idag har vi haft personallunch, en lunch där alla som jobbar i Hammarkullen är inbjudna och äta med varandra. Det är fint tycker jag, en chans till nätverksbyggande som kan behövas i ett så utsatt område som Hammarkullen ändå är. Jag är glad för att jag får vara här och lära mig mycket nya saker. Än så länge handlar det mest om att göra upp med fördomar och rädslor.

Nu ska jag skölja ur en hink. Om en timme ska vi träffa konfirmanderna för första gången, och jag ska leka namnlekar med dem. Jag har lärt mig en ny namnlek. Den ser jag fram emot att lära er därhemma. Annorlunda och töntig. Kan det bli bättre?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0