Mannen som sov på biblioteket

Idag är jag lite mer välvilligt inställd till Göteborg. Det kanske beror på vädret?Att solen har skinit och att det har varit mysigt brittsommar varmt hela dagen. Jag vet inte, men klagar gör jag inte i alla fall. Sedan är det ju så att jag inte alltid är världens smartaste, utan hade återigen bokat förmiddagspasset i tvättstugan på min sovmorgon. Så vid åtta masade jag mig långsamt upp ur sängen. Jag hade nog kunnat sova ett par tre timmar till om jag hade fått. Nu är tvätten i alla fall både ren och torr. Tvättstugan var lika sammarbetsvillig den här gången som förra gången. Lite drygt två timmar. Jag är i tvätthimlen.

Segade en stund efter tvätten, skrev lite mail och tittade runt lite på internet. Framförallt kollade jag biljettpriser. Det är ju så att imorgon ska jag beställa hela höstens biljettskörd. Det verkar bli ganska billigt ändå, mot vad det kunde bli. Jag väntar bara på att jag ska få tag i Inga så jag kan fråga om jag får komma och hälsa på. Jag längtar till Stockholm.

Det blev lunch på stan, tänkte att jag kunde unna mig det eftersom det är lön imorgon. Inget vidare nyttigt, men man kan inte vara nyttig jämt heller. Livet vore ju inte vidare roligt då. Det var så härligt väder så jag tog inte spårvagnen en enda gång utan gick fram och tillbaka. Allt som allt blev det nog en ganska lång promenad. Eftersom skorna är nya så hade fötterna lite skoskav sedan. Tittade in en sväng  på biblioteket, eller en ganska lång sväng. Letade efter boken "Rättvisans rebell" om Desmond Tutu. Det var så illa att de faktiskt inte hade den boken. De kanske får in den senare, den är ju trots allt ganska nya. Jag skulle väldigt gärna vilja läsa den. Lånade en bok som heter "Vadå feminist?" Den skulle rikta sig till alla kvinnor men framför allt till ungdomar i gymnasiet. Det är nog en bra bok, men jag irriterade mig på sättet den var skriven. Man behöver inte förenkla språket för de som är 17-18 år. Språkigt kändes tarvligt och det var tråkigt att läsa den. Nu till dagens fniss. När jag var på biblioteket  så satte jag mig och läste en stund. Det var tyst, väldigt skönt! Efter ett tag började det höras ett litet sus bakom mig. När jag vände mig om satt en äldre man med en tidning i knät och sov. Jag log lite för mig själv. Han får ju lugn och ro när han sover i alla fall. Efter ett tag for tidningen i golvet och mannen vaknade. Det dröjde inte länge innan han satt och sov igen. Fast den här gången snarkade han ordentligt. Sedan höll han på sådär i omgångar. Det är skönt att sova på bibliotek. Det har jag också provat.

Jag jobbar fortfarande på att läsa ut "En berättelse om kärlek och mörker" av Amos Oz. Jag tycker mycket om boken, men ja den är bäst i småetapper tror jag. Det kan också helt enkelt vara så att jag är trött i skallen efter allt koncentrerande. Skulle i vilket fall som helst vilja komma i gång och läsa ordentligt snart. Jag saknar den mentala utmaningen.
På tal om mental utmaning har jag ett mail att svara på. Ja, det kräver lite tankeverksamhet.
Nu hoppas jag att Inga ringer snart.

Kommentarer
Postat av: Louise

Det låter som en härlig dag! Så mycket du hinner med, du är så duktig!
Jag skulle aldrig våga sova på biblioteket, skulle skämmas ihjäl då. Och kanske se det som ett teckenpå att jag skulle sova mer på nätterna
Puss på dig gumman!

2007-09-25 @ 08:07:28
URL: http://louisewallin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0