Pengar

Jag har precis läst ut boken Pengar skriven av Victoria Benedictsson. Nu måste jag hitta någon att diskutera den med. En väldigt intressan bok om kvinnlig frigörelse och om förtrycket. Hur kvinnan ansågs vara underdånig mannen. Boken är på ett sätt ett inlägg i kvinnosaksdebatten, hon kritiserar att unga kvinnor ofta tvingades in i äktenskap genom lögner och romantiska föreställningar. Jag rekomenderar verkligen boken som är välskriven och läsvärd. Visst är den skriven på gammal svenska, men språket är inte alls så svårt som man skulle kunna tro. Jag vande mig snabbt vid sättet att skriva och uppsakttar det. Sänder återigen en tacksam tanke till dessa kvinnor som började bana väg då på 1800-talet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0