Bemötande

Jag har alltid haft väldigt svårt att "bli pratad om", eller att någon pratar över huvudet på mig. Så jag försöker i alla fall, så gott jag kan, låta bli och prata om människor som inte är närvarande i rummet. För mig handlar det om respekt. Med tiden upplever jag mer och mer att det människor säger till mig inte spelar så stor roll. Det viktiga är vilket bemötande jag får. Blir jag bemött på ett fint sätt, med respekt och värme, då blir jag väldigt glad.

Till exempel tycker jag det hör till artigheterna att ringa/maila/skriva och presentera sig när man ska ha med varandra att göra. Det tycker jag är mycket respektfullt. Som jag sa nyss på vår Medarbetarsamling så är ju allt också relativt. Det jag tycker är respektfullt kanske någon annan tycker är respektlöst och viceversa.

En annan viktig sak som diskuterades flitigt vid lunchbordet är hur vi påverkar varandra. Det jag säger och gör påverkar faktiskt människorna runt mig. Även om jag ser mig som oviktig, och någon som inte förmår att påverka så gör vi det utan att vi tänker på det bara genom att vara människor. Trots allt så formas vi i relationen till andra. Det är i alla fall så jag ser på det. Någon som har några andra tankar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0