Upprättelse

En av mina favoritberättelser i bibeln handlar om Jesus möte med kvinnan vid Sykars brunn. För mig handlar den om upprättelse. Jesus är man, och jude. Han talar med den här kvinnan som om hon var någon att räkna med, trots att hon var samriska, och inte levde så som människor ansåg att hon borde leva. Jag blir varm i hjärtat varje gång jag läser texten. Han talar inte ur någon maktposition, Jesus talar från människa till människa och räknar med att hon ska förstå vad han säger. Hon förstår, jag är fascinerad.
Jag har försökt klistra in en bit av bibeltexten, men ger nu upp på grund av att orken tryter. Ni som inte har läst texten hittar den i Johannesevangeliets fjärde kapitel.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Den r riktigt bra den texten. Har du hört bengt johanssons låt "levande vatten"? Annars kan ja skicka den till dig. Den handlar just omd en texten. Hoppas allt är väl Kramar

2008-01-30 @ 16:40:35
URL: http://sillalyster.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0