Bakslag

Igår skrev jag om att Våren äntligen var här. När jag vaknade för någon timme sedan så var marken täckt av en halv decimeter snö. Vädret är lurigt!

Tiden sedan jag vaknade har ägnats åt tidningsläsning. Tre morgontidningar ramlar in i brevlådan varje morgon. Det är knappt så jag hinner med annat än på måndagar. Idag var det mest dyster läsning. Om personer med skyddad identitet som inte får hjälp, om Darfur, Israel, Islamofobi och diverse andra hemskheter. På SvDs Debatt sida fanns däremot något bra och positivt. Ett upprop för de papperslösaflyktngarnas rätt till Sjukvård. Det var bla underskrivet av ärkebiskop Anders Wejryd, Marianne Nivert, ordförande för Rädda Barnen och LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin.

Jag tycker det är bra att det uppmärksammas. I Göteborg finns Rosengrenska som hjälper flyktingar. På jobbet hör jag ständigt historier om papperslösa som inte får den vård de behöver. Det känns nästan omänskligt. Hur skulle vi vilja bli bemötta om vi flydde från samma situation. Tankemässigt går det inte att sätta sig in i hur de här människorna har det, men så långt ska vi väl ändå klara av att tänka, hur skulle vi vilja bli bemötta i deras situation? Jag tycker solidaritet är ett vackert ord i det här fallet, något vi kanske borde använda lite oftare? Solidaritet med dem som flyr från krig och förföljelse. Eller varför inte använda ett bibelord, det som brukar kallas gyllene regeln, den kan man hitta i Matteusevangeliets sjunde kapitel.

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.

Varför ska det vara svårt att leva så, både i litet och stort?

Kommentarer
Postat av: Arne

TRE tidningar?! Är inte det lite överkurs? ;)

2008-03-19 @ 09:59:14
URL: http://arnering.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0