Dymmelonsdagen

Idag är det dymmelonsdagen, onsdagen före påsk. På Wikipeda står det att det är idag som påskfriden inleds. Vad som nu menas med det.

Hur som helst så vet jag att onsdagen har fått sitt namn efter som man förr bytte ut metallkläpparna i kyrkklockorna, mot träkläppar för att klangen skulle bli så dämpad som möjligt. En slags förberedelse för långfredagen. I Tingstad församling som är min "hemförsamling" (om inte geografiskt så i alla fall i hjärtat) har man de senaste åren dymlatklockorna. Man har dock inte bytt ut kläpparna utan istället klätt in dem i något slags tyg. Själv har jag aldrig varit med men mina vänner i ungdomsgruppen har varit det. I år vet jag intet riktigt hur de gör där hemma. Jag är ganska långt borta och saknar mina "vanliga" påsktraditioner.

Jag ska åka från jobbet om en dryg timme. Imorgon ser jag fram emot en 12 timmars arbetsdag och ska därför ta det lite lungt med arbetandet idag. Dessutom behöver jag bunkra upp med böcker inför helgens lediga tid och städa mitt rum så Hanna som kommer imorgon slipper sova tillsammans med dammråttor på mitt golv.

Utanför fönstret skiner solen och snön smälter, men en säker källa sade igår att hon hört att det skulle bli oväder och vinter i helgen. Jag hoppas inte, fast det är ju å andra sidan inte så mycket att göra åt. Min vana trogen kommer det säkert något mer skrivet idag. På återhörande!

Kommentarer
Postat av: Amanda

Är det idag man satte lappar på varandras ryggar som barn?

2008-03-19 @ 17:39:12
URL: http://manduzana.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0