Inte riktigt klokt

På vägen till jobbet idag slog jag upp Metro, det gör jag inte alltid eftersom turen genom berget med Spårvagnen tar ungefär 3 minuter (men det tar tjugo att gå, och det är uppförsbacke). Jag blev lite ledsen när jag läste;

Stringtrosa, långt hår, lägre lön och fjortis - det är ord som flickor i högstadiet associearar med begreppet tejejer.

Jag tycker det känns sorgligt och funderar över om man har en dålig självbild, eller om man ser sig själv som något annat än tjej. Orden från citatet ovan kommer från en stor undersökning där flera tusen flickor har deltagit. Jag blev nästan mer sorgsen än arg när jag läste den lilla artikeln på sida 3 i Metro. Är det vad som gör tjejer till tjejer, att vi har på oss stringtrosor, att vi får lägre lön, att vi har långt hår och att vi är fjortis. Själv känner jag inte riktigt igen mig i något av orden. Jag hoppas även att det lönegap som finns mellan män och kvinnor ska vara betydligt mindre, helst inte längre existera om tio år. Jag hoppas i alla fall, och tror på framtiden trots allt.

Hur som helst tycker jag inte det är riktigt klokt. Jag kanske överreagerar? Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag håller med dig helt.

2008-03-12 @ 11:09:46
URL: http://manduzana.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0