Långfredag, Good Friday, Le Vendredi saint

Mitt liv är inte speciellt spännande. Det kretsar runt en vardag som är sig lik, från vecka till vecka. I alla fall nästan.  Jag tänkte berätta om gårdagens agapemåltid och skärtorsdagsmässa och korsvandringen över Hammarkullen som ändå var väldigt speciellt. Jag tror jag skulle förstöra om jag berättade om det. Ibland är det bättre att behålla det för sig själv. På något vis skulle det förlora i värde om jag berättade.

I dag är det långfredag. Jag är trött, och vill helst hasa omkring i myskläder hela dagen. Det går inte an! Jag ska vara på jobbet om några timmar. Körövning och långfredagsgudstjänst. Mitt starkaste minne av en predikan kommer från en långfredag för ett par år sedan. Prästen som predikade talade om vilka alternativ Jesus hade haft, men att han till slut inte kunde ha gjort något annat än han gjorde, det fanns ingen annan väg. För Gud vill inte makt, Gud vill kärlek.

Dessutom har jag en högst personlig relation till långfredagen som jag inte tänker dela med mig av här, men som gör långfredagen så mycket viktigare för mig. Då handlar det inte så mycket om korset, utan om mitt liv idag, eller snarare då.

Långfredag är dessutom ett namn som jag tycker stämmer illa med dagens budskap. Själv röstar jag på engelskans Good Friday, Goda fredagen.

Jag fortsätter mitt inte så spännande liv i soffan där jag tänker läsa en bok av Laurie R. King om Mary Russel och Sherlock Holmes. Jag ser fram emot god läsning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0