Lika olika

Jag fick en fråga i bloggen i går, om var det är bra att bo som student i Linköping. Jag har mina referenser klara, vart jag skulle vilja bo och vart jag inte skulle vilja bo. Jag har tänkt igenom det ganska noga, tror jag i alla fall. Så jag svarar på frågeställarens blogg. Andra, senare kommentarer får mig dock att fundera på varför jag tycker som jag tycker. Varför vill jag inte bo där, och där?

Det får mig genast att tänka på området jag bor i nu. Det som jag säger om några områden i Linköping, så säger Göteborgare och Hjällbo där jag bor. Ändå tror jag inte ens att Söderköping är så lungt som Hjällbo är på kvällarna. Jag undrar vad det beror på? Jag gissar att det beror på att vi så lätt påverkas av medias bild, av rykten och kanske helt felaktiga slutsatser.

Studentområdet Ryd vill jag inte bo i därför att jag inte trivs där, det är inte så fräscht som det kanske har varit och jag känner lite att jag inte vill bo i ett område där det nästan bara bor studenter. Jag har varit ganska mycket i Ryd eftersom jag har ganska många kompisar som pluggar där.

De andra två områden jag röstade ner, varför gjorde jag det? För att jag inte skulle gå ut där på kvällen, i alla fall inte i de delar av områdena där jag har varit förut. Det känns inte säkert, och jag är inte speciellt feg av mig. Jag tror inte på att tjejer ska sitta inomhus på kvällarna för att vi är rädda för det ena och det andra. Jag är sällan dumdristig, men inte heller specieltl försiktig av mig. Jag har inget emot att promenera genom Hjällbo på kvällarna 

Ändå får jag ärligt säga att jag kan ha fel. Jag har aldrig bott i de här områdena en längre tid. Jag har varit där på besök. En person som svarade på kommentaren hade bott i området har bott där i 20 år. Hon vet alldeles säkert mycket bättre än jag om området är bra eller inte.

Jag tänker att det är som med allt annat, mitt utifrån perspektiv kan aldrig beskriva hur det verkligen är att bo där. För att få en rättvisande bild behövs ett inifrån perspektiv. En bild från någon som vet. Jag kan dra slutsatser av vad jag läser, ser och hör. Det kan ändå aldrig bli fullt giltigt som ett fakta, det blir min åsikt om hur jag tror det skulle vara att bo där. En röst från någon som bor där blir mer rättvisande, någon som kan säga "Så här är det faktiskt att bo här". Det blir fakta på ett annat sätt. Jag kan bara spekulera, jag vet inte själv förrän jag har prövat.

Kommentarer
Postat av: Eva

Så är det säkert man vet inte förrän man prövat. Men får man välja så kanske valet faller på det som känts bra de gånger man varit där, även om det bara var för en kort stund.

2008-03-28 @ 10:20:13
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: Madicken

I januari blev ett av mina barn påhoppad inne i stan, nära Correns lokaler. Detta var ett tjejgäng!

2008-03-28 @ 11:12:18
URL: http://www.madicken-teolog.blogspot.com
Postat av: Emelie

Madicken: Vad tråkigt att höra att ditt barn blivit påhoppat!
Ja, det händer ju dåliga saker överallt. Ändå är det några få områden som får dåligt rykte. Det är konstigt tycker jag...

2008-03-28 @ 11:32:32
URL: http://ettarigoteborg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0