Nystan av tankar från förvirringens land

Först en varning. Jag borde sluta att skriva saker så här dags på dygnet. Det tenderar nämligen till att bli en smula förvirrat och inte helt logiskt.  Ändå, trots motsägelsen i det hela är det så här dags jag har mest att säga. Flest tankar att dela med mig av.

Först, som ni säkert förstått av mitt tjatande; Jag är trött! Trötthet har en viss förmåg att göra mig på dåligt humör. Det är lite underligt då att något så litet som In resurectione tua christe (kristus har uppstått och lever) kan göra mig så glad. Jag tycker mest det är snurrigt och mystiskt att något så "formlöst"(eftersom jag tappat ordet jag egentligen vill använda), och oförklarligt kan göra mig så glad. Nästa tanke; är jag knäpp? Jag gissar att det är mitt sätt att tvivla, på det viset och på många andra vis. Hur som helst gör det mig glad att höra Taizésången, visserligen på lain, men jag vet att de sjunger "Låt himlarna och jorden jubla sjunga. Kristus har uppstått och lever."

Sedan tänker jag på familjen. Det är inte lätt alla gånger, eller aldrig. Jag tänker inte vika ut min familj här. Människor bekanta med familjemedlemmar läser vad jag skriver och jag är inte anonym. Jag medger hur som haver att det är mer komplicerat än jag önskar och att Göteborg är en lagom distans till det hela.

Jag undrar också hur man bär sig åt för att välja väg för nästa del av livet. Varje del i mitt liv är just nu ungefär ett år långa. Hur ska jag veta? Jag är så trött på att ta ansvar. Jag gjorde det alldeles för tidigt liksom. Vart ska jag vara i höst? Vad jag än berättar för er, tro inte på det förrän ni verkligen ser att det händer. Jag är sådan, på gott och ont. Jag ändrar mig ofta, provar mina idéer. Det som händer håller liksom bättre när jag luftat det, vridit dem och vänt dem tillbaka igen.

Till sist; Läs "Fotografens flickor" minns tyvärr inte namnet på författare just nu, men boken är bra. Själv ska jag börja läsa "Kyrkbröllop" av Moa Martinsson imorgon.


Kommentarer
Postat av: Eva

Förstår att det kan vara jobbigt med alla funderingar inför framtiden. Är du från Linköping? Vår yngsta söker lärarprogammet där till hösten.

2008-03-06 @ 10:15:08
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: Strumpstickan

Föra sommaren läste jag alla Moas böcker i kronologisk ordning och det var jäteintressant. Hon skriver verkligen bra!

Kul med en bloggare i Göteborg! Titta gärna förbi och hämta lite tips om staden hos mig:)

2008-03-06 @ 10:43:47
URL: http://intestickbloggen.blogspot.com/
Postat av: Bloggblad

Eva: Näe, hon är från min lilla medeltidsstad! Men visst ser du här att ni har en del gemensamt!

Emelie: Det ÄR inte lätt att välja bana - själv valde jag mellan sömmerska - språklärare - präst under de senare tonåren. Du vet ju vad det blev...

2008-03-06 @ 11:56:06
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Emelie

Eva: Nää, som Bloggblad påpekar är Linköping inte min hemstad, men den kommer på god andra plats eftersom jag är född där och tillbringar mycket tid där.

Bloggblad: Jag får väl välja om i så fall. Men nu tror jag bestämt att jag ska söka jobb i London. Det du!

2008-03-06 @ 12:49:59
URL: http://ettarigoteborg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0